Als je bedrijfsnaam niet meer bij je bedrijf past…

Ooit verzon je een bedrijfsnaam voor je bedrijf. Daar was je toen heel tevreden mee en heeft ook lang voldaan, maar er nu past het niet meer. Je bedrijf is gegroeid of je bent een andere weg ingeslagen. Kortom, je gaat op zoek naar een nieuwe naam, die goed bij je huidige bedrijf past en ook zeker voor de komende 10 jaar voldoet.

Ooit moest ik voor mijn bedrijf op zoek naar een nieuwe bedrijfsnaam. De bedrijfsnaam In Tel Webdesign heb ik 5 jaar gebruikt zonder problemen tot er een dikke brief van een advocatenkantoor op de mat lag namens Intel Corporation Amerika. Of het nu terecht was of niet, heb ik er toen voor gekozen om een nieuwe naam uit te kiezen. Inmiddels ben ik 15 jaar verder en heb ik nog steeds Zin In Webdesign!

Terug naar de basis

Op zoek naar een nieuwe bedrijfsnaam kom je weer terecht bij het begin. Wat wil ik met mijn bedrijf uitstralen en welke naam past daarbij. Als je een naam bedacht hebt, dan ga je checken of er meer bedrijven zijn met deze of vergelijkbare naam. En dan merk je weer dat alles al een keer verzonnen is en hetgeen bij jou past blijkbaar ook bij veel anderen past. Lastig om uniek te zijn. Bevinden vergelijkbare bedrijven zich in jouw regio en doen ze ongeveer hetzelfde, dan is het niet aan te raden om de betreffende naam te gaan gebruiken.

Domeinnaam registreren

Het kiezen van een nieuwe bedrijfsnaam is onderdeel van een belangrijk proces en dat kost tijd. Heb je dan toch een unieke en passende naam op het oog, dan is het ook het moment om de een domeinnaam te gaan registreren die daarbij hoort. Ook daarbij merk je dat veel domeinnamen al geregistreerd zijn. Onderzoek dan welke bedrijven hier bij horen en of dat met elkaar zou concurreren. Het liefste wil je natuurlijk een .nl domeinnaam, maar vaak zijn er ook nog domeinen beschikbaar met andere extensies (uitgangen) zoals .com, .net, .eu, .info.

Een hele omslag

Met een nieuwe bedrijfsnaam en domeinnaam ben je er nog niet. Waarschijnlijk moet er ook een nieuwe huisstijl komen en moeten al je uitingen van factuur tot social media tot website aangepast worden. Belangrijk om dit gedegen aan te pakken dus zodat je dit in een keer goed doet.

En dan… aan de slag om weer naamsbekendheid te krijgen met je nieuwe bedrijfsnaam. Succes!

Afbeelding van chenspec via Pixabay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *