Google als bron van WordPress kennis…

Ook als ervaren webbouwer (sinds 2002) heb ik niet alle wijsheid in pacht. Gelukkig is WordPress een systeem waar velen een bijdrage aan leveren qua ontwikkeling en is kennisdelen de basis van het succes van de WordPress-community. Zo kan ik met de juist zoektermen over het algemeen wel vinden wat ik nodig heb om een ‘probleem’ op te lossen.

Zelluf doen…

Zo was ik afgelopen weken bezig met het bouwen van een nieuwe site, op basis van een eigen ontwerp gekoppeld aan het Framework Genesis van StudioPress, dat ik als basis gebruik voor al mijn websites. Ik maak regelmatig gebruik van de bestaande thema’s van StudioPress, die ik dan vervolgens naar wens op maat maak. Nieuwe ontwikkelingen binnen WordPress maken het bouwen van thema’s op basis van een eigen ontwerp tegenwoordig weer een haalbare en betaalbare optie. Zelf ontwerpen levert echter wel uitdagingen op om een site volgens jouw ontwerp te kunnen realiseren.

Kennisdeling via social media

Naast zoeken via Google zijn er meerdere facebookgroepen die zich bezighouden met WordPress. Je kunt hier vragen stellen aan collega WordPressers. Er zijn specifieke groepen voor WordPress, Genesis Framework en bijvoorbeedl WooCommerce. Ook daar wordt volop kennis gedeeld. Alhoewel de eerste vraag zal zijn; “Heb je zelf al gezocht via Google?”

Betaalde kennis?

Voor het bouwen van mijn website-ontwerp had ik een bepaalde wens die ik niet voor elkaar kreeg met de codes en uitleg die ik her en der vond met zoeken via Google. Behoorlijk frustrerend! Ik kwam tijdens het zoeken wel steeds terecht op een site die, via een online abonnement, de code die ik zocht leek aan te bieden. Na een nacht goed slapen bedacht ik me dat ik die weerstand tegen die ‘betaalde’ kennis beter kon laten varen. Ik meldde me aan en binnen een poep en een zucht had ik hetgeen waar ik al een paar dagen mee stoeide opgelost. En ja… dan is zo’n abonnement het absoluut waard. Weer wat geleerd! Maar eigenlijk weet ik dat ook wel. Alles zelf willen doen is niet altijd de beste (of goedkoopste) optie.

En jij…?

De frustratie ben ik kwijt en ik kan de site gaan afronden en opleveren aan de opdrachtgever. Is het voor jou ook een eyeopener dat je niet alles ‘zelluf’ moeten willen doen maar dat je gebruik kunt maken van aanwezige (betaalde) kennis van anderen?

Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *